Båten
Midnatsol er en hurtigrute som ble bygget i 2003. Det er 636
senger om bord, men på denne turen er det bare 439 passasjerer. Det må være under
500 passasjerer på disse turene, for hvis det er flere enn 500 passasjerer, får
man ikke gå i land. Den største gruppen er tyskere, så er det mange briter,
franskmenn, og noen fra USA og Canada. Vi er 24 nordmenn, en del svensker,
dansker og finner. Jeg tror gjennomsnittsalderen på passasjerene er som i
Operaen i Oslo, godt og vel 70 år.
Helt bakerst på femte dekk er spisesalen, hvor vi spiser
frokost, lunsj og middag. På åttende dekk er det en stor salong, bar, bibliotek
og for meg det flotteste fellesrommet: Hamsunrommet. På niende dekk er det også
en salong, samt et svært utedekk. På sjette dekk er det utedekk (rundt hele
båten), så her går vi tur. Det er en flott båt, med gjennomgående høy standart
på interiøret.
I Hamsunrommet er det bilder som Kenneth Blom har malt direkte på veggen, med motiver fra Markens grøde. Dette er for meg veldig flotte bilder.
I baren er det malerier av Magne Furuholmen.
Det er i tillegg bilder av andre norske kunstnere. Her har
Hurtigruten gjort et skikkelig kunstnerisk løft, og jeg tror jeg er en av de få
som skjønner hvor mye bra kunst som henger her. Heldigvis har de kastet ut de
fargeløse bildene av Karl Erik Harr.
Dagsrytmen
kan sammenfattes slik: Frokost. Litt venting før første
landing. Lunsj, som kan inntas mellom kl 12-14.30 (meget sympatisk med slik
fleksibilitet). Det er et omfattende lunsjbord, der de er flinke til å varierer
utvalget fra dag til dag. Vi er inndelt i 12 båtgrupper, og de som ikke kommer
på land før lunsj, kommer på land etter lunsj. I løpet av dagen er det vanligvis
2-3 foredrag, og på kvelden er det presentasjon av neste dags landsetting. Mellom
kl 15 og 17 er det suppe, frukt og kaker tilgjengelig. På kvelden er det
middag, med to bordsetninger, hvor jeg selvsagt har valgt den siste (20.30). Når
det er middagsmeny (altså ikke bufe), er det fast bordsetning, og jeg sitter
sammen med Gunnar og John Fridtjof. Middagene var i hovedsak femretters menyer,
men noen ganger var det bufe. Etter middagene samlet flere av nordmennene seg i
baren.
Flott utsikt til frokost:
Mannskapet
kan deles i tre: offiserene, der de fleste er norske, og
kapteinen og maskinisten er fra Nord-Norge. Det er jo litt artig for meg å
snakke med disse offiserene, som er fra Nord-Norge.
Eksplorerteamet besto av mange typer fagfolk, blant annet en
polarhistoriker, ornitologer og biologer. De fleste var norske, men det var
mange briter og en kanadier. Eksplorerteamet var ansvarlig for foredragene, og
i og med at det var fagfolk, var de godt forberedt, og holdt gode innlegg. Her
var mye å lære om polarhistorie, og om natur og dyr i Antarktisk.
Servicepersonalet, de som stelte lugarene, jobbet i spisesalen samt i baren,
var alle filippinere. Disse var meget serviceorientert, og alltid blide. For
meg virket det som det var en god omgangstone mellom både offiserene,
eksplorerteamet og servicepersonalet.
Offiserene, også toppoffiserene, var meget til stede. De
gikk ofre rundt i fellesarealene, og snakket med passasjerene. Det var en
gemyttlig atmosfære mellom passasjerene og offiserene, eksplorerteamet og
servicepersonalet.
Passasjerene
Å ryste sammen såpass mange passasjerer, fra så mange land,
og med ganske mange forskjellige bakgrunner kan være krevende. Det mange av
passasjerene hadde til felles, er at de har reist mye, og da gir det nesten seg
selv at du bidrar til en positiv stemning. Det var en god atmosfære mellom
passasjerene. Det var lett å snakke med folk.
Mange av nordmennene holdt sammen. Også her var det mange
med stor reiseerfaring, og det var interessant å diskutere reisemål som vi
hadde felles, men også få inspirasjon til nye reisemål. Det
var mange hyggelige, interessante og morsomme samtaler.
Underholdning
I den store salongen på åttende dekk var det flere kvelder
underholdning: moteshow, der besetningen viste fram klær som kunne kjøpes i
butikken. Her kaptein Bengt som mannekeng:
En kveld med quiz, og en a de siste kveldene var det show med særlig filippinerne som aktører:
Maten
Hurtigruten er kjent for god mat, med stor lunsjbufe og fireretters
middag. Den svenske, og entusiastiske kjøkkensjefen, Anders, bidrar til et
meget høyt nivå på maten. Det ble servert spesialiteter som ellers ikke er
vanlig: på én middagsbufe er det pattegris (spegris), og jeg fikk et stykke med
sprøstekt ”svor”. Det var meget godt.
Ved enkelte middager er det spesielle temaer, blant annet en kveld med klippfisk,
der én av rettene er boknafisk! Også dette meget bra. En annen kveld var hele
menyen vegetarmat, også dette meget godt. Mange av de som ikke er vant med
vegetarmat ble positivt overrasket. De dagene det var landing, sto Anders ute
på niende dekk og serverte spesialiteter til lunsj, blant annet bacalao og
reinsdyrskav.
Så er det slutt
Det er siste dag på båten, og det er ganske trist. Jeg kunne
godt ha vært her mye lengre. Siste kvelden er det kapteinens middag, og når vi
kommer inn i restauranten, står alle offiserene på rekke og rad, pluss
explorerteamet, og håndhilser på hver passasjer. Jeg gir komplimenter til de
fleste.
Det er flere grunner til at det er trist å forlate skipet.
Vi har jo levd et liv i luksus. Ingen bekymringer. Alt har vært lagt til rette
og arrangert for oss. Hver dag blir lugaren rengjort, og sengen oppredd. Bare
det å beholde samme rom (lugar), i 16 dager, uten å måtte pakke, er ren luksus.
Maten står på bordet, og det var meget god mat (med noen små feilskjær, som
Andres er klar over). Vi har opplevd fantastisk natur og dyreliv. Det har vært
en veldig god atmosfære. Det er trist å skilles.
Da jeg bestilte billetten, syntes jeg dette var en ganske dyr
tur, men når jeg hører hva de andre passajernene har betalt, har nok jeg fått
et meget godt tilbud i innvendig enkeltlugar. Etter hvert som turen gikk, ble
den stadig ”billigere”, altså jeg synes turen ble mer og mer verdt.
Nå står et nytt eventyr for tur: Galapagos!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar